Diseño de un proyecto de aula que contribuya a potenciar la interpretación y resolución de problemas en contextos agropecuarios en el componente aleatorio y sistemas de datos
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2023-02-01Metadata
Show full item recordAbstract
This research is carried out from the analysis of experience that allows to confront the teaching practice and the rethinking of the strategies used in the classroom, obtaining a transformation in the shortcomings presented in the learning of the students, for this reason this work shows the design and implementation of a classroom project to enhance and improve the understanding of the measures of central tendency (MTC) in agricultural environments for students of the 10th at the Julio Mejía Vélez Educational Institution in Pie de Pató, Alto Baudó - Chocó. Marco Antonio Moreira's critical significant learning and the pedagogical research-action methodology "Teacher's reflection on his practice" are used as a theoretical reference, with four phases: diagnosis, design, implementation and evaluation-reflection. The use of non-traditional strategies to improve teaching-learning processes and mainstream mathematics in other disciplines is highlighted. This research is carried out through the analysis of experience, which allows us to confront teaching practices and rethink the strategies used in the classroom, obtaining a transformation in the deficiencies observed in student learning and in random thinking and data systems.Summary
Esta investigación se realiza a partir del análisis de experiencia que permite confrontar la práctica docente y el replanteamiento de las estrategias utilizadas en el aula de clase, obteniendo una transformación en las falencias presentadas en el aprendizaje de los estudiantes, por tal razón este trabajo muestra el diseño e implementación de un proyecto de aula para potenciar y mejorar la comprensión de las medidas de tendencia central (MTC) en entornos agropecuarios para estudiantes del 10° en la Institución Educativa Julio Mejía Vélez de Pie de Pató, Alto Baudó - Chocó. Se utiliza como referente teórico el aprendizaje significativo crítico de Marco Antonio Moreira y la metodología de investigación-acción pedagógica "Reflexión del maestro sobre su práctica", con cuatro fases: diagnóstico, diseño, implementación y evaluación-reflexión. Se destaca el uso de estrategias no tradicionales para mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje y transversalizar las matemáticas en otras disciplinas. Esta investigación se lleva a cabo a través del análisis de la experiencia, lo que permite confrontar las prácticas docentes y replantear las estrategias utilizadas en el aula, obteniendo una transformación en las deficiencias observadas en el aprendizaje de los estudiantes y en el pensamiento aleatorio y sistemas de datos. (texto tomado de la fuente)Abstract
This research is carried out from the analysis of experience that allows to confront the teaching practice and the rethinking of the strategies used in the classroom, obtaining a transformation in the shortcomings presented in the learning of the students, for this reason this work shows the design and implementation of a classroom project to enhance and improve the understanding of the measures of central tendency (MTC) in agricultural environments for students of the 10th at the Julio Mejía Vélez Educational Institution in Pie de Pató, Alto Baudó - Chocó. Marco Antonio Moreira's critical significant learning and the pedagogical research-action methodology "Teacher's reflection on his practice" are used as a theoretical reference, with four phases: diagnosis, design, implementation and evaluation-reflection. The use of non-traditional strategies to improve teaching-learning processes and mainstream mathematics in other disciplines is highlighted. This research is carried out through the analysis of experience, which allows us to confront teaching practices and rethink the strategies used in the classroom, obtaining a transformation in the deficiencies observed in student learning and in random thinking and data systems.Keywords
Collections
