Escribiré mi nombre sobre esta piedra
Author
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2025-07-02Metadata
Show full item recordAbstract
This research establishes tensions between certain exercises of power linked to equine practices in Colombia. It examines the context of the mafia in the 1980s, specifically the case of Gonzalo Rodríguez Gacha, scrutinizing his profile as a powerful man within the regional elites. It also examines the figure of established political power, as in the case of former president and senator Álvaro Uribe Vélez. Through press accounts, video recordings, photographs, popular music, and pictorial canons, among other archival sources, a connection between the two is proposed through the performativity of their bodies linked to their work. The concept of reproduction is also examined, as in the case of Terremoto de Manizales, Don Danilo, and Patrimonio; highly distinguished equine specimens on whom genetic experimentation, economic exploitation of their straws, and taxidermy were carried out. This analysis establishes a connection with some ideas of equestrian monumentality, as a pattern that is sustained over time (reproduced), and which also demonstrates a biopolitics and biopower over the animal's body. Finally, the names recorded in the two volumes of Fabio Ochoa Restrepo's autobiographical book, My Life in the World of Horses, are reviewed. Based on a new montage, this review demonstrates how the way in which equine names are named constructs a timeline that implies the mafia's incursion into the Colombian Paso Fino horse business.Summary
Esta investigación establece tensiones entre ciertos ejercicios del poder ligados a las prácticas equinas en Colombia. Revisa los contextos de la mafia de los años ochenta, específicamente el caso de Gonzalo Rodríguez Gacha, donde se escudriña su perfil como hombre poderoso dentro de las élites regionales. A su vez, revisa la figura del poder político instituido, como es el caso del expresidente y exsenador, Álvaro Uribe Vélez. A través de relatos de prensa, registros de video, fotografías, música popular y cánones pictóricos, entre otras fuentes de archivo, se propone una conexión entre ambos a través de la performatividad de sus cuerpos ligada a sus. También se revisa el concepto de reproducción, como es el caso de Terremoto de Manizales, Don Danilo y Patrimonio; ejemplares equinos de gran distinción, sobre quienes se ejercieron experimentaciones genéticas, explotación económica de sus pajillas, y taxidermias. Este análisis establece una relación con algunas ideas de la monumentalidad ecuestre, como un patrón que se sostiene en el tiempo (se reproduce), y que además, evidencia una biopolítica y un biopoder sobre el cuerpo del animal. Por último se revisan los nombres consignados en los dos tomos del libro autobiográfico, Mi vida en el mundo de los caballos, de Fabio Ochoa Restrepo, en el a partir de un nuevo montaje, evidencie cómo la manera de nombrar a un equino construye una línea de tiempo que supone la incursión de la mafia en el negocio de caballos de paso fino colombiano. (Texto tomado de la fuente)Keywords
biopolítica ; biopoder ; Poder soberano ; Emblemática ; Colonialidad ; biopolitics ; Biopower ; Sovereign Power ; Emblematic ; Coloniality ; Monumento ; Monument ;
Collections
