Caracterización del uso de las TIC en la enseñanza de los puntos notables de los triángulos
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2011Metadata
Show full item recordLoading player....
Loading player....
Summary
En el presente trabajo describe una propuesta de intervención para la enseñanza de las propiedades y puntos notables de los triángulos a través de las TIC, desarrollada con diez estudiantes de Klasse 7 (grado sexto) del Colegio Alemán de Medellín. En ella se desarrollaron una serie de ocho talleres en diferentes ambientes de aprendizaje, usando el software Cabri II Plus para la construcción de objetos matemáticos que les permitan dar solución a las situaciones de acción, validación y formulación presentadas en los mismos. Los referentes teóricos retomados para la preparación de las clases y talleres fueron: la teoría de instrumentos psicológicos de Lev Vigotsky, la teoría de la actividad instrumentada de Pierre Verillón y Pierre Rabardel, los aportes de Michelle Artigue y Luc Trouche con respecto a la génesis y orquestación instrumental, las situaciones didácticas de Brousseau, los ambientes de aprendizaje de Jakeline Duarte, y el concepto de taller de Ezequiel Ander Egg. El objetivo de esta intervención era identificar las características que debe enmarcar el uso de las TIC en la enseñanza de las propiedades y puntos notables de los triángulos./Abstract. The following thesis describes intervention proposals for teaching triangle properties and notable points through the use of information and communication technologies which were developed with ten 6th grade students at the German School. A series of eight workshops held in different learning environments were developed for this purpose using Cabri II Plus software for the construction of mathematical objects which allows them to resolve the action, validation and formulation of situations in the workshops. The material used for the preparation of the classes and workshops were: The theory of psychological instruments (Lev Vigotsky), the theory of instrumented activity (Pierre Verillón and Pierre Rabardel), the findings of Michelle Artigue and Luc Trouche with respect to genesis and instrumental orchestration, didactic situations (Guy Brousseau), learning environments by Jakeline Duarte, and workshop concepts (Ander Egg). The objective of this intervention was to identify the characteristics that should define the use of TICs in the teaching of proprieties of notable points of triangles.Keywords
Collections
- General [844]
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit