La aparición del sujeto político femenino afrocolombiano en la Cuenca del Río Naya: interacciones entre las prácticas de la Asociación de Mujeres AINÍ con la teoría política de Hannah Arendt
Advisor
Type
Documento de trabajo
Document language
EspañolPublication Date
2019-11-07Metadata
Show full item recordSummary
Afro-Colombian communities in the South Pacific, such as those that have settled in the Naya river basin -the natural border between the departments of Cauca and Valle del Cauca- have undertaken a series of struggles for recognition of the collective character of their communities and for the demand for their political participation in decision-making spaces at the local, regional and national levels. In these efforts, the role played by black women has been limited by the patriarchal structures of domination that have permeated the thinking and cultural traditions of the Afro-Colombian people since the Colony; promoting the mobilization of Afro women to subjectivize themselves politically, that is, to make themselves visible as subjects in the spaces of political deliberation and decision. However, this process has developed, most of the time, under a dichotomous modality: either they politicize their traditional roles or they distance themselves from them. Seeking to reverse this scheme, the AINÍ Women's Association -an organizational process of black women with a presence in Bajo Naya- intends, with its subjective proposal, to transcend the antagonism between the political and domestic roles of African women in order to find a way that recognizes the importance of both in the defense of Afro-Colombian territory and culture. Thus, the purpose of this research is to understand the proposal of political subjectivation that AINÍ Women have in the light of the political theory of Hannah Arendt, German philosopher who focused her attention on highlighting the moral connotations of appearing in the human world, that is, of being politically subjectivated. The concepts of "political judgement", "political imagination" and "political singularization" will be taken as a reference for this purpose. These concepts make it possible to understand the scope of this theory in the social practices of black women in the Naya river basin.Summary
Las comunidades afrocolombianas del Pacífico sur, como aquellas que se han asentado en la cuenca del río Naya -frontera natural entre los departamentos del Cauca y del Valle del Cauca- han emprendido una serie de luchas por el reconocimiento del carácter colectivo de sus comunidades y por la exigencia de su participación política en los espacios de toma de decisión a nivel local, regional y nacional. En tales esfuerzos el papel que han jugado las mujeres negras se ha visto limitado por las estructuras patriarcales de dominación que han permeado el pensamiento y las tradiciones culturales del pueblo afrocolombiano desde la Colonia; impulsando la movilización de las mujeres afros para subjetivarse políticamente, es decir, para visibilizarse como sujetos en los espacios de deliberación y decisión política. No obstante, ese proceso se ha desarrollado, la mayoría de las veces, bajo una modalidad dicotómica: o politizan sus roles tradicionales o se distancia de ellos. Buscando revertir este esquema, la Asociación de Mujeres AINÍ -proceso organizativo de mujeres negras con presencia en el Bajo Naya- pretende, con su propuesta de subjetivación, trascender el antagonismo entre los roles políticos y domésticos de las mujeres afros para encontrar una vía que reconozca la importancia de ambos en la defensa del territorio y de la cultura afrocolombiana. Así, el propósito de esta investigación es comprender la propuesta de subjetivación política que tienen las Mujeres AINÍ a la luz de la teoría política de Hannah Arendt, filósofa alemana que centró su atención en poner de relieve las connotaciones morales que tiene el aparecer en el mundo humano, es decir, de subjetivarse políticamente. Para esto, se tomarán como referencia los conceptos de «juicio político», «imaginación política» y «singularización política», los cuales permiten entender los alcances que tiene dicha teoría en las prácticas sociales de las mujeres negras de la cuenca del río Naya.Keywords
Collections
