Aportes de la Musicoterapia para facilitar la expresión y comunicación de niños y niñas del colegio Calasanz Bogotá que pertenecen al programa de inclusión escolar
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Otro
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EspañolPublication Date
20202020-02-03
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This article describes the Music Therapeutic process applied to a group of 8 elementary students , who belong to the School Inclusion Program of the Calasanz Bogotá School; this process was created to promote the expression and communication for the benefit of their learning and socio-emotional skills development. An action research qualitative model was used, and 2 main categories of analysis (coherence and understanding) were used. 19 sessions were chosen for the analysis of the results divided into three stages: initial assessment phase, central phase or categories approach and closing phase. An approach based on the 4 methods of Music Therapy was implemented under the parameters of the line in education and the Multimodal Approach. Instruments were designed for data collection such as field diaries and semi-structured interviews pre test and post test. Analyzing the results allowed this research to conclude that the intervention promoted the expression and communication to the majority of the students.Summary
La presente investigación describe el proceso Musicoterapéutico aplicado a un grupo de 8 estudiantes de básica primaria que pertenecen al programa de Inclusión Escolar del Colegio Calasanz Bogotá, creado para promover su expresión y comunicación en beneficio de su aprendizaje y habilidades socioemocionales. Se empleó un modelo cualitativo de Investigación-Acción y se utilizaron 2 categorías principales de análisis (coherencia y comprensión). Se escogieron 19 sesiones para el análisis de los resultados divididas en tres etapas: fase inicial de valoración, fase central o abordaje de las categorías y fase de cierre. Se implementó un enfoque basado en los 4 métodos de la Musicoterapia bajo los parámetros de la línea en educación y el Abordaje Plurimodal. Se diseñaron instrumentos para la recolección de datos como diarios de campo y entrevistas semiestructuradas pre test y post test. Analizando los resultados se concluyó que la intervención promovió la expresión y comunicación a la mayoría de los estudiantes.Keywords
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