The role of observation on selection and rejection control by some discriminative compounds
Author
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
InglésPublication Date
2021-09-06Metadata
Show full item recordAbstract
Studies with rats and pigeons have found control by some components of S+ visual compounds. Varying measures can reveal control by other S+ components, and even by S- components via rejection. Studies with humans have replicated these results, suggesting observation as a measure of stimulus control. A within-individual design of concurrent fixed-ratio schedules examined how direct observation correlates to selection or rejection control in 15 adult humans. During acquisition, nine participants were reinforced for choosing a red circle or a triangle, and punished for choosing a green circle or a square. The second phase reversed the contingency. Following each training, 5 participants were asked to choose between the components presented individually in multiple combinations. For the other 4 participants, 4 tests were included that opposed each component with a novel stimulus. A variation with 3 participants substituted green for blue and red for yellow, randomized the components' topographical presentation, and included tests with novel stimuli. A final variation with 3 participants replaced the shapes and colors with multidirectional straight lines. Two categories of learners emerged in acquisition. The "fast learners" focused on colors, with observing durations under 10 seconds in acquisition. Tests revealed weak control by colors, or no control at all. The "explorers" observed the components proportionally and over 10 seconds each in acquisition. Tests revealed control by both S+ components via selection, and by both S- components via rejection. Compound patterns hindered acquisition, but not reversion.Summary
Estudios con ratas y palomas han hallado control por algunos componentes de estímulos visuales compuestos S+. Medidas variadas pueden revelar control por otros componentes S+, e incluso por componentes S- vía rechazo. Estudios con humanos han replicado estos resultados, sugiriendo la observación como una medida del control de estímulos. Un diseño intra-sujeto con programas concurrentes de razón fija examinó cómo la observación directa se correlaciona con el control por selección o rechazo en 15 adultos humanos. Durante la adquisición, nueve sujetos fueron reforzados por responder ante un círculo rojo o un triángulo, y castigados por elegir un círculo verde o un cuadrado. La segunda fase revirtió la contingencia. Luego de cada entrenamiento, 5 sujetos debían elegir entre los componentes presentados individualmente en múltiples combinaciones. Para los otros 4 sujetos, se incluyeron 4 pruebas que contraponen cada componente con un estímulo novedoso. Una variación con 3 sujetos cambió el verde por azul y el rojo por amarillo, aleatorizó la topografía de la presentación de los componentes e incluyó las pruebas con estímulos novedosos. Una última variación con 3 sujetos cambió las formas y colores por líneas rectas multidireccionales. Emergieron dos clases de respondientes en la adquisición. Los “aprendices veloces” se enfocaron en los colores, con duraciones de observación inferiores a 10 segundos en la adquisición. Las pruebas revelaron control débil de los colores, o ausencia de control. Los “exploradores” observaron los componentes proporcionalmente y por encima de 10 segundos cada uno en la adquisición. Las pruebas revelaron control por ambos componentes S+ vía selección, y por ambos componentes S- vía rechazo. Los patrones compuestos dificultaron la adquisición, pero no la reversión. (Texto tomado de la fuente)Keywords
Physical description
ilustraciones, graficas
Collections
- Maestría en Psicología [192]
